
‘Mijn werk is altijd mijn hobby geweest’
Franeker – De kogel is door de kerk, Marten Palstra (66) zal op 3 augustus na 50 jaar (!) stoppen als modeadviseur bij Lodewijk Mode voor Mannen. Langzaam maar zeker dringt het nu door dat er dan een einde komt “aan een gouden periode” zoals Marten het zelf noemt. Het begin is als de dag van gisteren, ik heb me nooit verveeld. Ik ben met de mode meegegaan én, ook belangrijk, mijn werk is altijd mijn hobby geweest’’, glimlacht Marten..
Over wat hij allemaal heeft beleefd in die 50 jaar kan Marten Palstra wel een boek schrijven.

Nu steeds meer mensen ervan hebben gehoord spreken ze mij erop aan in de winkel. Ze bedanken mij oprecht voor mijn advies en alles wat ik voor hen op kledinggebied heb mogen betekenen door de jaren heen. Dat doet mij goed, dat emotioneert soms. Ik heb het zo graag gedaan.
Kom eens mee de winkel in.’’ Marten gaat mij voor de winkel in. We lopen langs prachtig aangeklede etalagepoppen. Hij pakt twee leren jassen uit het grote assortiment. ,,Deze zou ik voor jou hebben gepakt, als jij hier zou zijn binnengelopen voor een jas.’’ Leer? ,,Jazeker, leren jassen en jacks heb ik wat mee. Trek maar eens aan.’’ Ik trek de grasgroene jas aan, die ik nooit zou kopen, maak ik hem ook duidelijk. ,,Nee, maar wacht maar, pak deze eens.’’ Dit zwartleren overshirt, is hip, zit als gegoten en past bij mijn smaak. ,,Deze staat je goed.’’ En ik geloof hem op zijn woord.
Over wat hij allemaal heeft beleefd in die 50 jaar kan Marten Palstra wel een boek schrijven. Hij schudt zo een anekdote uit zijn eigen mouw. ,,In augustus, het was nog warm en zomers weer, kwamen er een aantal leren winter jacks met bontkraag binnen, alvast voor de winter besteld door Tjerk Lodewijks. In totaal tien tot twaalf stuks. Ik vond ze fantastisch en in mijn enthousiasme liet ik ze ook meteen de klanten zien. ‘Nu heb ik wat heel speciaals binnengekregen’. En dat meende ik ook. In het weekend vroeg Tjerk mij waar die lerenjassen waren gebleven, het was immers hartje zomer. Ze waren allemaal verkocht.
,,Voor mij is het altijd een uitdaging geweest om klanten ook mee te nemen in de nieuwste ontwikkelingen van de mode. En je merkt dat ze dat waarderen.’’
Marten noemt voor de hand weg een paar grappige voorbeelden uit de praktijk, uiteraard zonder naam en toenaam te noemen. ,,Ik zette op een keertje een ouder iemand, die echt wel van wat nieuws hield, in een kleurrijk setje, waarna zijn dochter belde en zei dat haar vader vol trots met de kleding door de kamer paradeerde. Een andere meneer kreeg na een metamorfose de opmerking van zijn echtgenote: ‘Ik bin wer hielendal fereale op dy’. Daar word ik dan op mijn beurt blij van.’’
Niets wees erop dat Palstra bij een modezaak de kost ging verdienen. De geboren en getogen Franeker stak bijna twee jaar zijn handen uit de mouwen voor het werk op het akkerland van de boerenfamilie Post uit Sexbierum. Hij kreeg snel door dat hij daarvoor niet in de wieg was gelegd. Zijn moeder Elisabeth Palstra maakte altijd veel kleding zelf en had een voorliefde voor kleding in het algemeen. Ze wees hem op een functie in de kledingzaak van Lodewijk. Hij benoemt het als een groot geschenk dat toenmalig eigenaar Wiltje Lodewijks hem de kans gunde. ,,Het valt de familie Lodewijks ook te prijzen, dat ik langzaam maar zeker ingevoerd raakte in de verkoop van herenkleding. Ik leerde de handel kennen tijdens een cursus detailhandel en behaalde mijn stoffenbrevet. Ik vind het nog altijd leuk dat mensen mij om advies vragen. Zo was het in het begin en is altijd zo gebleven.’’
Ik moet er niet aan denken dat ik met een stille winkel en met stille trom moest vertrekken na 50 jaar
Een saillant detail is in dat kader; een van de eerste werkzaamheden van Marten was het in elkaar vouwen van verpakdozen. Alles werd toen verpakt in een soort kofferdozen. Anno 2021 doet hij dat met enige regelmaat weer, nu vanwege de digitalisering van de winkelstraat. ,,Ik heb ontdekt hoe de kledingverkoop ook goed via internet kan werken. We streven ernaar om via lodewijkmode.nl dezelfde service en advies te verlenen, alleen verruilen we tegenwoordig regelmatig een goed gevulde tas voor een doos via de post. Corona heeft dit proces nog eens een extra boost gegeven. Een vreemde tijd dat wel, maar je leert er ook van. Normaal gesproken hebben we rond de kerstdagen veel drukte in de winkel, maar afgelopen jaar was het alle hands aan dek met orderpicken en verzendklaar maken van online bestellingen. De online verkoop sleept je er enigszins doorheen. Al ben ik ontzettend blij dat we de klanten ook weer live in de winkel mogen ontvangen. Ik moet er niet aan denken dat ik met een stille winkel en met stille trom moest vertrekken na 50 jaar.’’

Maar ook werden er in die tijd nog rijen terlenka broeken en herenkostuums verkocht.,, Ik ontmoette mijn vrouw Jetty in de periode dat we beiden in van die broeken met wijde pijpen liepen.’’ Nadat de legendarische Levi’s 501-spijkerbroek haar entree deed, verdwenen spijkerbroeken niet meer uit de schappen. Denim werd de nieuwe basis. Zoals zo vaak in de mode kreeg je op het hoogtepunt van de broeken met wijde pijpen de eerste klanten die vragen naar broeken met een strakkere pijp op de enkels. Deze klanten willen zich onderscheiden. Geen mainstream zijn. Zo ontstond de trend van de super strakke jeans. Sommigen wilden hem zo strak dat je op de grond moest liggen om de broek vast te krijgen. Zo wisselt het beeld steeds tussen de extremen. Ja, dat is ook wat mode doet.’’
Anno 2021 is er vooral veel variatie en is comfort een sleutelwoord. ,,Ik vind die diversiteit leuk, want oud kleedt zich soms jong en voor jong is de klassieke stijl weer helemaal in. Zo hebben we in onze verschillende afdelingen binnen de ruim 900 m2 grote winkel voor iedereen zijn favoriete stijl en kan de klant bij ons terecht van kruin tot teen voor ieder kleedmoment.’’
Popmuziek
Marten Palstra staat naast mode adviseur ook bekend als een groot muziekliefhebber en -verzamelaar. Hij vertelt met een grote glimlach dat zijn interesse begon in de jaren ’70, het muziekaanbod van harmonische muziek voor de jongere generatie was enorm. Op het moment dat Creedence Clearwater Revival op zijn pad kwam, was hij verkocht. ,,Geweldig, ik heb daarna álles van deze groep verzameld. Van ‘Bad moon arising’ tot ‘Have you ever seen the rain’. Ik hou van veel bands, maar deze groep steekt er ver bovenuit.’’ Marten laat zijn mobieltje zien. ,,Hier staan 5000 liedjes op. Soms laat ik mijn klanten even meegenieten als ik vermoed dat ze ergens blij van kunnen worden. Dat doet muziek met je.’’

Zie ik u nog op de voorstraat?
Het zou heel fijn zijn als ik onze trouwe klanten voor 3 augustus nog een keer in de winkel zou mogen begroeten. Het afscheid zal natuurlijk dubbel voelen.
Ik kijk uit naar mijn vrijetijd en samen zijn met mijn gezin, maar natuurlijk zal ik de contacten met klanten en collega’s ook enorm gaan missen. Niet getreurd de mode leeft voort. Er blijft nog een prachtig team van 18 mode adviseurs over die ook na mijn vertrek voor de winkelbezoekers klaar zullen staan. Daar heb ik alle vertrouwen in!
Tot slot, bedankt dat ik je al die jaren mocht kleden, blijf gezond en misschien komen we elkaar nog een keer tegen.